Appar – den senaste reklamtrenden

Det laddas ner miljontals appar varje år och den mobila marknaden har fullkomligen exploderat. Mängder av olika typer av spel, böcker, musik, träning och resor lanseras nästan dagligen och allt användaren behöver göra är att ladda ner den app som passar en och sedan bara köra på. Man kan

läsa om bra appar i alla de stora tidningarna, fråga vänner och bekanta och göra diverse andra efterforskningar och det enda som är garanterat är att du kommer hitta ett enormt utbud.

Hur man kan använda appar för marknadsföring

På grund av denna stora trend har detta också blivit ett fantastiskt sätt att marknadsföra sig på och man kan komma åt specifika målgrupper genom att koncentrera sig på olika kategorier. Låt säga att du tillverkar träningskläder – vad kan passa bättre än att ha annonser på diverse träningsappar? Eller om du har en livsmedelsbutik – kanske det är dags att göra en egen app som kunder kan handla från dig igenom?

Man kan med andra ord marknadsföra sitt varumärke genom att annonsera på appar eller helt enkelt göra en egen app. Det finns många fördelar med detta men den främsta är att man kommer in på en mycket specifik marknad och når mycket specifika potentiella kunder.

Muta dig in på appmarknaden

Eftersom det finns ett så stort utbud vad gäller appar så föredrar många tillverkare att ha en viss prövotid eller gratisversion av appar som man annars betala för. Under denna första tid, eller om kunden föredrar att inte betala, kan man gå med på att lyssna eller se på reklam för att sedan få tillgång till appen man är intresserad av. Under denna tid får den potentiella kunden se ditt varumärke många gånger och tack vare det kan han eller hon spela sitt favoritspel eller träna med sin favoritapp utan att spendera ett endaste öre.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *