Digital reklam är framtidens marknadsföring för företag

Det blir allt mer vanligt att annonsera digitalt och metoderna för att fånga kunder är många. Företag måste använda sig av sofistikerade metoder för att rikta sin reklam till potentiella kunder som med störst sannolikhet att faktiskt köper den tjänst eller produkt som företaget säljer.

Den metod som ligger mest i framkant när det gäller digital reklam är vad som kallas för “datadriven marknadsföring”. Det innebär att man analyserar mängder med data från en användare och riktar reklam till den personen baserat på den personens aktivitet på nätet. På så vis vet företag att deras reklam visas för personer som skulle kunna vara mer benägna att nappa på just den produkt som de vill sälja.

Den ovan nämnda metoden brukar till stor del användas för att visa reklam i mobilen. Många appar, och mobilen själv, brukar ibland vilja dela med sig av platsdata och annan information till utgivaren. Denna data kan användas för att visa annonser som är baserade på flera saker, bland annat:

1. Vart man befinner sig rent geografiskt. Alltså ifall annonsen ens är relevant för din position. Om du till exempel befinner dig i Göteborg så är inte reklam för en butik i Stockholm särskilt relevant.

2. En stor del av alla google sökningar görs med en mobil, då samlas information in om både vart man befinner sig och vad man har sökt efter vilket gör det till ytterst användbar information. Om man exempelvis befinner sig i Malmö och söker efter recept på kyckling så kan en butik i Malmö med extrapris på just kyckling vara av intresse.

Väldigt många ansedda företag, så som Expressen, har börjat anpassa sig efter den nya trenden och försöker hänga med i utvecklingen samtidigt som de även försöker hitta sina egna lösningar och inriktningar för att kunna ligga i framkant inom ett område som är under ständig förändring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *