Ironisk annonsering – den värsta trenden!

Marknadsföring är inte alltid den lättaste uppgiften då det finns många kriterier och vinklar som måste hållas efter, samtidigt som målet alltid är att föra ett visst varumärke framåt. Det räcker inte alltid med att helt enkelt ha en snygg annons där något superlativ används för att beskriva produkten eller tjänsten som, till exempel, “Den godaste maten” eller “Den bästa servicen” då detta har upprepats så många gånger att publiken mer eller mindre har tröttnat. Idag finns det en viss cynisk distans när det kommer till reklam, så det gäller att hela tiden hålla sig a jour med de senaste trenderna och se om de passar ens eget företag. Ibland är det bättre att använda ironi och humor som ett vapen, istället för att försöka framstå som störst, bäst och vackrast.

Ett bra exempel på ironisk reklam är den

reklamvideo med Jennifer Aniston som gjordes för ett visst mineralvatten. Istället för att visa stjärnan med vattenflaskan i handen och med sitt mest strålande leende så gick hela videon ut på att man gjorde allt man kunde för att sälja den, inklusive förslaget att kalla den för Anistons sex-video. Skådespelerskan, som spelar sig själv i videon, gör vad hon kan för att videon skall få ett virus, som hon säger, och “producenterna” klämmer in allt de kan som har med virala snuttar att göra, som hundar på skateboards och så vidare.

Det finns många andra exempel på denna heta trend och här hittar vi bland annat den svenska pizzan som i annonser beskrivs som “helt okej” med en sur tonåring som stirrar in i kameran, eller den internationella tidningen som photoshoppade en bild på det brittiska prinsbröllopet där det såg ut som att William tog en selfie, med sloganen “närmare kan man inte komma”. Man bör med andra ord inte vara rädd för att skoja lite och därmed få över kunden på sin sida.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *