Världen präglas idag av reklam i olika färger och former. Vi stöter på reklam i den lokala busskuren, vår arbetsplats och till och med i vår egen brevlåda. Det går inte att undvika – alla väletablerade företag vill visa sin existens för omvärlden, vilket inte är så konstigt. Hur ska vi annars veta att de existerar?

Ett väldigt smart och simpelt sätt att marknadsföra sig i tryck är att skicka ut reklam till alla brevlådor. Den når då fram till miljontals människor. Då informerar man inte endast om att man finns, utan även var tjänsten finns och vad tjänsten kan erbjuda. Är det en butik man marknadsför kan man även ha med erbjudanden i reklambladet, för att locka potentiella kunder dit.

När det kommer till tryck på papper kan man även lägga in en annons i en dagstidning. Hundratusentals personer läser tidningen varje dag – det finns inte en chans att ingen skulle märka annonsen. Har man med all viktig information, som kontaktinformation, ökar man chansen att fler ska få upp ögonen för företaget. Dock kostar en annons i en tidning en saftig summa, och ju mer plats man vill ha, desto mer får man betala. Men det är klart att man får investera i sin marknadsföring för att kunna gå plus.

Har du någon gång gått förbi någon som haft på sig en tröja med ett tryck du känner igen? Att trycka upp sin logotype, och kanske slogan, på klädesplagg är ett utmärkt sätt att nå fram till människor utan att de ens tänker på det! Är det så kallat “merchandise” det rör sig om kan företaget även tjäna pengar på att trycka sin logotype på ett plagg, då kunder faktiskt vill visa upp att de stöttar och tycker om företaget. På det viset sköter kunderna en del av marknadsföringen åt dem, och det är aldrig illa.