Nya grepp inom marknadsföringen

Idag när vem som helst med enkla medel kan erbjuda intressanta film- eller poddinslag via internet så gäller det att tänka nytt och sticka ut i sin marknadsföring. Erbjud något annorlunda.

Tänker man “sälj, sälj, sälj” så har man fel approach. Visst kan det vara så att kunden vet exakt vad vederbörande är ute efter och då fungerar det att snabbt kunna leverera, men för de andra kunderna, de som surfar runt och söker på måfå – dem behöver man fånga upp med andra metoder.

Poddar och filminslag i marknadsföringen

Utnyttja möjligheten att göra gratisinslag med hjälp av verktyg som Soundcloud och fånga upp kundernas intresse genom till exempel intressanta råd och tips. Var generös i er marknadsföring och skapa ett mervärde som får kunderna att favoritmarkera er sajt och återvända igen. Bjud på roliga anekdoter och insyn i företaget genom intressanta filmklipp. Var underhållande och generös.

Storytelling

Säljyrket är i första hand ett serviceyrke och man bör ha samma inställning till marknadsföringen online. Man talar om begrepp som visuell storytelling där man med hjälp av sociala media skapar snygga bilder, filmer och liknande för att skapa ett äkta intresse och engagemang hos potentiella kundgrupper.

Instagram, Facebook och liknande är självklara kanaler för att nå ut till nya följare och det är också genom dessa media man har som störst möjlighet att få viral spridning på välgjorda reklaminslag, poddar, filmklipp e.t.c.

Anställ en konstnär

Ett genidrag är att knyta kreativa och konstnärliga personer till företagets marknadsföringsavdelning. Dessa människor kan tillföra den unika touch i marknadsföringen som tillför det lilla extra som krävs för att skilja sig från mängden och sticka ut som företag.

Möjligheterna är enorma och att inte dra nytta av alla de digitala verktyg och sociala media som står till buds – är att halka efter och i slutänden lämna pengarna på bordet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *