Den digitala revolutionen har gjort att det idag är möjligt att nå tusentals människor genom snabba, informativa och imponerande annonser på nätet. Det kan handla om bloggar eller sociala media, digitala böcker och tidningar, podcasts och videor. När man mailar finns det ofta reklam som ligger och svävar i periferin och om man vill lansera en ny produkt så är det alltid en god idé att nå sin publik online. Ibland föredrar dock folk klassiska tryck, och det beror på ett antal olika anledningar.

  • Tradition. Att se en annons tryckt i en fysisk tidning eller på en specialdesignad tröja med företagets logo på, eller varför inte en regelrätt broschyr, upplevs av den potentiella kunden som något klassiskt och därmed tryggt. Man vill ju, trots allt, känna sig hemma med konceptet och för många äldre kan digitala annonser vara svåra att förstå sig på.
  • Påtaglighet. För många är det nästintill omöjligt att läsa en bok eller tidning på nätet, trots att det finns ett så stort utbud. Att läsa på skärm är inte för alla och därför upplever många det som en ren njutning att botanisera i en boklåda.

Det finns ett stort antal former av tryckt reklam och till de vanligaste hör tidningsannonser och profilprodukter. Oavsett vad man väljer så är det dock ett känt faktum att reklam som är tryckt och som en kund kan fysiskt hålla i handen ger en känsla av pålitlighet och familjaritet. Att välja att göra reklam via profilprodukter, till exempel pennor, vykort, muggar eller kläder innebär också att varumärket marknadsförs längre och mer effektiv åt målgrupperna än en digital annons som man passerar på några sekunder.

För att veta vad för slags tryckt reklam man föredrar är det viktigt att man vet ens egen målsättning för kampanjen. Har man en helt ny produkt kan en stor tidningsannons vara att föredra medan ett gym med många år på nacken kanske tjänar bättre på tryckta vattenflaskor eller träningskläder.