Vem skall annonsera i träningsappen

Den mobila reklamtrenden har idag tagit över hela världen och det är en form av marknadsföring som visat sig vara mer än bara en tillfällig fluga. I Sverige har idag nästan alla människor tillgång till internet och det rapporteras att 99% av befolkningen under 76 använder nätet på ett sätt eller ett annat. Nästan 80% av landets tvååringar surfar på nätet!

Vill man marknadsföra sig så är det därför av yttersta vikt att man ser till att ha en digital närvaro och det räcker inte enbart med att lägga ut annonser på till exempel i nyhetstidningar, sociala media och i periferin av email-kontot, utan man bör också ta sig in i den privata mobilen. Detta sker när man använder en app som han eller hon laddat ner, och bland de populäraste kategorierna hittar vi dem som har med träning att göra.

Det finns ett stort antal mer eller mindre geniala

träningsappar att ladda ner och medan vissa är fullfjädrade träningspass så är många kortare versioner. De sistnämnda har blivit alltmer populära då folk i allmänhet känner att de inte har tillräckligt med tid och därmed föredrar appar som utlovar resultat genom dagliga sjuminuterspass eller kortare löprundor.

Så vem kan göra reklam på dessa appar? Det är en myt att endast företag som har med sport, träning och kosthållning tjänar på att annonsera på dessa appar då man lätt glömmer att användarna är vanliga människor som också behöver andra varor och tjänster. En annons som påminner en om vad som pågår i nöjeslivet eller vilken outlet som har kampanj för tillfället är precis lika aktuellt som reklam för proteinshakes. Eftersom användaren själv har laddat ner appen så har denne redan gått med på att få reklam, i utbyte med att appen är gratis, och därför uppfattas reklamen inte som lika irriterande som när den kommer ner i brevlådan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *