Det finns många kanaler man kan marknadsföra sig i om man funderar på digital marknadsföring. Det är dock viktigt att man förstår vad det innebär att man gör detta, annars kan tiden och pengarna vara bortkastade. I följande inlägg kommer du kunna läsa om några typiska kanaler inom digital marknadsföring och vad som är viktigt att tänka på med dessa.

Sökmotoroptimering

SEO eller sökmotoroptimering som det heter på svenska är vanligt att man använder sig av i digital marknadsföring. Man kan då med hjälp av vissa saker hamna högre upp i sökmotorerna. Man gör detta genom att skapa unikt innehåll på sin hemsida, länkar till andra sidor och så vidare. Man kan säga att det går ut på att övertyga Google och andra sökmotorer om att man är bästa valet för den som söker något.

Innehållsmarknadsföring

På sin hemsida och i andra kanaler på nätet måste man kunna ge bra med information till sina kunder. Man ska se till att informationen är intressant, relevant och att det faktiskt kan tillföra kunderna eller besökarna något. Försök inspirera och engagera dina besökare.

Digital strategi

För att få ut så mycket som möjligt av sin marknadsföring i digitala kanaler är det bra om man sätter ut en tydlig strategi redan från början. Man väljer då vilka kanaler man ska marknadsföra i, på vilket sätt och vad som är syftet med att göra detta. Är det meningen att besökare ska uppmanas till köp, registrera sig eller något sådant?

Annonsering i sociala medier

Det är idag väldigt många som väljer att annonsera i sociala medier och det är väldigt effektivt, samt mycket billigare än att annonsera i tryck. Man kan även bestämma hur man ska rikta marknadsföringen så att den blir så lämplig som möjligt. Man riktar då väldigt specifikt till personer som har sociala medier.